Fraudehelpdesk

Subscribe to feed Fraudehelpdesk
Bijgewerkt: 21 min 48 sec geleden

Verscheur ‘factuur’ TRE Service

19 apr 2018 - 12:02

Heeft u als ondernemer ook uit het niets een factuur gekregen van TRE European Trademark? Let dan even op!

Het gaat om een zogeheten spookfactuur. Dat is een aanbieding vermomd als factuur. Deze hoeft u niet te betalen.

Advies
Laat uw personeel en collega’s weten dat dit soort facturen bestaan. Dan verkleint u de kans dat er een doorheen glipt. Het geld dat u betaalt verdwijnt in de zakken van onbetrouwbare lieden.

Heeft uw onderneming betaald? Doe dan aangifte bij de politie wegens acquisitiefraude (artikel 326d Sr) .

The post Verscheur ‘factuur’ TRE Service appeared first on Fraudehelpdesk.

Afpersing op WhatsApp met verhaal over vreemdgaan

19 apr 2018 - 11:12

Met een verhaal over ‘virtueel vreemdgaan’ benaderen afpersers momenteel gebruikers van WhatsApp.

Gedupeerden krijgen een bericht van een onbekend nummer. Al snel volgt een lange app over intieme chats die het slachtoffer met een ander zou hebben gevoerd. Dit zou bewijs zijn dat het slachtoffer ontrouw is geweest aan zijn partner. Er wordt gedreigd dat deze chats aan zijn geliefde worden toegestuurd. Dit kan hij voorkomen door snel € 75,- te betalen. De belager stuurt een link naar betaalapp Tikkie zodat dit bedrag via iDeal betaald kan worden.

Profiel Facebook
Om te laten zien dat de afperser weet met wie hij te maken heeft, stuurt hij een schermafbeelding van het profiel op Facebook van het slachtoffer. Aannemelijk is dat de afperser op die site het telefoonnummer en informatie over het slachtoffer heeft verzameld.

Bekijk een voorbeeld van zo’n berichtenwisseling:

Nieuwe hit
Afpersing lijkt een nieuwe hit onder cybercriminelen. In maart en april ontving de Fraudehelpdesk al duizenden valse e-mails en meldingen naar aanleiding van een afpersingsmail. Hierin stond dat er opnames bestonden waarop te zien zou zijn dat de ontvanger van de mail zichzelf bevredigde. Door € 500,- aan bitcoins te betalen kon verspreiding worden voorkomen.

Advies
Negeer dit soort berichten. Ga niet in op de verzoeken van de afperser. Betaal geen geld, want dat is geen garantie dat de belager u met rust laat.

The post Afpersing op WhatsApp met verhaal over vreemdgaan appeared first on Fraudehelpdesk.

Klachten over factuur Reverso

17 apr 2018 - 14:00

Melders klagen bij de Fraudehelpdesk over een factuur die ze hebben gekregen van het (vermoedelijk) Tsjechische bedrijf Reverso.

Volgens de factuur moet de ontvanger € 90,- betalen vanwege een telefoontje naar een sekslijn. Melders geven aan dat ze helemaal niet naar een sekslijn hebben gebeld. Ook zeggen sommigen van hen dat ze eerder een vergelijkbare brief van WRS Ink. en RMS hebben gekregen. Daar hebben we eerder verschillende alerts over geplaatst.

Gegevens ontbreken
Opvallend is dat veel gegevens die op een normale, betrouwbare factuur staan hier ontbreken. Denk daarbij aan een KvK-nummer en een BTW-nummer. Ook ontbreken de volledige naam en het adres van de afzender. Wel staat er een Tsjechisch postbusnummer op de brief.

De brief ziet er als volgt uit (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Advies
Heeft u niet gebeld naar het nummer, maar krijgt u toch een factuur toegestuurd? Dan heeft u de mogelijkheid een verweer te sturen naar het e-mailadres dat in de brief genoemd wordt. Betaal in ieder geval (nog) niet. Een voorbeeld van zo’n verweer vindt u hier op de site van ConsuWijzer. Pas de brief aan naar uw situatie.

Overigens biedt zo’n verweerbrief geen garantie om van vervolgbrieven af te zijn. Mensen die wél betaald hebben krijgen soms alsnog een aanmaning in de bus.

The post Klachten over factuur Reverso appeared first on Fraudehelpdesk.

Foto’s Willem Alexander op vals profiel Facebook

17 apr 2018 - 10:37

Op Facebook is een nepprofiel opgedoken met foto’s van koning Willem Alexander. Het Nederlandse staatshoofd heet daar Nelson Lugard.

Het gaat om een recent profiel dat pas sinds februari 20178 actief is. Over de profielfoto staat de tekst ‘Yo creo en dios’, wat betekent ‘Ik geloof in god’.

Het is niet duidelijk wat het doel van de maker van dit profiel precies is. Mogelijk is de bedoeling om zogeheten datingfraude te plegen.

De naam Nelson Lugard is niet uniek en komt online vaker voor.

Bekijk een voorbeeld van het profiel (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Geen nieuw verschijnsel
Dat foto’s van een bekende Nederlander online opduiken onder een andere naam is geen nieuw fenomeen. Onlangs waarschuwden we ook al voor een nepprofiel waar foto’s van premier Mark Rutte werden misbruikt.

The post Foto’s Willem Alexander op vals profiel Facebook appeared first on Fraudehelpdesk.

Negeer mails met seksuele toespelingen

11 apr 2018 - 11:29

De Fraudehelpdesk ontvangt de laatste dagen veel meldingen over nepmails die verwijzen naar pornosites.

De afzenders lijken niet geïnteresseerd om persoonsgegevens te verkrijgen (phishing) of kwaadaardige software te installeren. De berichten lijken slechts bedoeld om mensen naar pornosites te lokken.

De mail is er in veel varianten. In de onderwerpregel staat vaak een Engelstalige vrouwennaam, zoals Anny, Gilian, Gilly, Juliana of Ira. De tekst in de mail bestaat uit een regel. Hier kan op worden geklikt. Wie dit doet belandt op een pornosite. De tekst bevat in veel gevallen een seksuele toespeling.

Ook is opvallend dat op de plek van de afzender vaak het e-mailadres van de ontvanger staat.

Advies
Negeer dit soort berichten. In de mails die bij ons bekend zijn gaat het om ongewenste reclame. Dat is misschien vervelend om te ontvangen, maar niet schadelijk.

The post Negeer mails met seksuele toespelingen appeared first on Fraudehelpdesk.

Pas op voor nepmail SNS over vervangen bankpas

10 apr 2018 - 16:15

Oplichters proberen weer bankpassen te ontfutselen door te doen alsof de huidige pas vervangen moet worden.

Er gaat een nepmail rond met het onderwerp ‘Belangrijk Digipas’. De afzender doet net alsof de ontvanger een nieuwe SNS-bankpas moet aanvragen. Dat kan via een website. De mail ziet er als volgt uit (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Wie niet doorheeft dat de mail nep is klikt mogelijk op de link ‘Klik hier om uw digipas aan te vragen’. De website achter die link ziet er in eerste instantie betrouwbaar uit. Deze is weliswaar niet voorzien van een groen slotje of https. De opmaak lijkt wel sterk op die van SNS zelf (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

De site geeft twee mogelijkheden waarop klanten kunnen inloggen. Alle gegevens die hier worden ingevuld komen zonder twijfel bij de oplichters achter de site terecht. Doe dit niet!
Gedupeerden komen vervolgens bij stap 2 (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Op deze pagina dient de gedupeerde zijn pincode in te voeren. Let op! Dit is iets dat banken nooit zullen vragen.

Stap 3
Bij de derde stap krijgen bezoekers van de site de mogelijkheid het moment te kiezen waarop ze de bankpas toesturen. Zogenaamd moet de pas worden gerecycled. Dit lijkt heel vriendelijk, maar zo weten de oplichters ongeveer wanneer ze de bankpas van het slachtoffer met de post kunnen verwachten. Vervolgens hengelen ze de pas uit de brievenbus. De bankpas komt zo in handen van de oplichters. Ontzettend gevaarlijk, want de persoonlijke gegevens van de klant hadden ze via de valse website al afgevangen. De weg is nu vrij voor de oplichters om misbruik te maken. (Klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

In de laatste stap ziet de gedupeerde het volgende beeld. Zogenaamd wordt de ‘aanvraag verwerkt’. Vervolgens worden bezoekers automatisch naar de originele website van SNS verwezen.

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Advies
Zorg ervoor dat u goed in staat bent valse e-mails te herkennen. Daarmee kunt u veel narigheid voorkomen. Onze E-mailwijzer kan u hierbij helpen.

Onthoud bovendien dat banken nooit via een website naar uw pincode zullen vragen. Ook zal iedere officiële website van een bank voorzien zijn van een groen slotje en een URL die begint met https. (Andersom geldt het overigens niet: een groen slotje en https zijn geen garantie dat de site betrouwbaar is).

The post Pas op voor nepmail SNS over vervangen bankpas appeared first on Fraudehelpdesk.

Pas op voor spookfactuur IDR Europe

04 apr 2018 - 16:40

Als u een factuur heeft gekregen van IDR Europe over een verlopen SSL-certificaat, let dan even op. Het gaat om een spookfactuur, een aanbieding dus die u niet hoeft te betalen.

Op de ‘factuur’ staat een bedrag van € 154,88. In de kleine lettertjes onderaan staat dat er geen betaalverplichting is. Het gaat om een aanbieding. Maar door te betalen zit u wel een aan een overeenkomst vast.

In het schrijfsel wordt de ontvanger nog met rode letters gewaarschuwd dat een verlopen SSL-certificaat (simpel gezegd het groene slotje bij een website) een slechte ranking in Google kan veroorzaken.

Het bedrag zou naar een Duits rekeningnummer moeten worden overgemaakt. Opvallend is dat op de factuur geen KvK-nummer of BTW-nummer staat. Dat zijn signalen voor een ondernemer om extra alert te zijn.

Advies
Er zijn verschillende manieren om (online) een SSL-certificaat te krijgen. Via Google kunt u tal van (betaalbare) aanbieders vinden. Ook kunt u contact opnemen met uw eigen hostingpartij.

The post Pas op voor spookfactuur IDR Europe appeared first on Fraudehelpdesk.

Winactie Rolex via WhatsApp is nep

29 mrt 2018 - 13:42

Reageer niet op een winactie ‘van’ horlogemerk Rolex die momenteel via WhatsApp wordt verspreid.

In het Engelstalige bericht wordt aangegeven dat Rolex 100 jaar bestaat en horloges worden weggegeven. In werkelijkheid zit een onbetrouwbare partij achter de actie. Deze partij verzamelt persoonsgegevens om reclame toe te sturen.

Wie het bericht snel bekijkt denkt dat de winactie op de site van Rolex zelf is ondergebracht. De link lijkt te beginnen met Rolex.com. Maar wie beter kijkt ziet dat er een puntje onder de o staat. Het gaat om een teken uit een vreemde taal, maar dat valt bijna niet op. Dat komt doordat links vaak onderstreept worden weergegeven. Deze truc zagen we onlangs ook voorbij komen bij een winactie ‘van’ Nike.

Bekijk een voorbeeld van het WhatsAppbericht:

Advies
Ga niet in op deze actie. U gaat in zee met een onbetrouwbaar advertentiebureau. Die kunnen uw gegevens doorgeven aan onbekende partijen, waardoor u niet weet wie deze in handen krijgen.

The post Winactie Rolex via WhatsApp is nep appeared first on Fraudehelpdesk.

Nepmedewerker Belastingdienst hengelt naar bankgegevens

29 mrt 2018 - 10:38

Met valse websites van de Belastingdienst en iDeal proberen oplichters de bankgegevens van ondernemers te pakken te krijgen.

Ondernemers moeten nog altijd oppassen voor lieden die zich aan de telefoon voordoen als medewerker van de Belastingdienst. En dat terwijl de politie onlangs een bende heeft opgerold die voor een groot aantal oplichtingszaken verantwoordelijk was.

De smoes
In dit geval werd een ondernemers gebeld door ‘de Belastingdienst’ met het verhaal dat hij geld zou terugkrijgen. De beller vraagt op welk rekeningnummer het bedrag gestort kan worden. De ondernemer noemt zijn bankrekeningnummer.

Kort daarna gaat de telefoon opnieuw. Weer de man die zegt medewerker van de Belastingdienst te zijn. Er is een foutje gemaakt. Het blijkt dat er ook nog een klein bedrag betaald moet worden, namelijk € 15,-. Als de ondernemer dat betaalt, dan kan de teruggaaf ook worden afgerond.

De ondernemer wordt gevraagd dat bedrag over te maken via de volgende link:

http://www.belastingdienst.nl.35162844.idealbetaling.pw./

Dit lijkt een betrouwbare URL die begint met Belastingdienst.nl. In werkelijkheid is het domein idealbetaling.pw.

De site die de ondernemer te zien kreeg zag er als volgt uit (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Wanneer de ondernemer zijn bank (ABN Amro) kiest en op volgende klikt, denkt hij op de website van zijn bank te belanden (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Zonder dat de man het doorheeft geeft hij zijn inloggegevens van zijn internetbankieren aan oplichters. Die gaan stiekem inloggen op de bankrekening van de ondernemer en zetten er grote bedragen klaar om over te boeken. Omdat de bank dit niet vertrouwt neemt een medewerker contact op met de ondernemer. De betalingen worden tegengehouden en de ondernemer raakt geen geld kwijt. Bovendien worden veiligheidsmaatregelen genomen waardoor de criminelen niet langer toegang hebben tot de bankrekening.

Advies
Wees altijd voorzichtig als u wordt gebeld door de Belastingdienst, de rechtbank of een gerechtsdeurwaarder. Oplichters doen zich voor als medewerker van dit soort organisaties en proberen zo mensen geld afhandig te maken.

Belt de Belastingdienst met een vergelijkbaar verhaal en vertrouwt u het niet? Verbreek dan de verbinding en bel zelf de belastingtelefoon op en vraag na of het klopt.

Zie ook: Laat u niet dwingen tot een spoedoverboeking

The post Nepmedewerker Belastingdienst hengelt naar bankgegevens appeared first on Fraudehelpdesk.

Bluf is hét wapen bij afpersingsmails

13 mrt 2018 - 15:18

Ook vandaag heeft de Fraudehelpdesk weer een reeks meldingen over afpersingsmails ontvangen. Eind vorige week waarschuwden we daar ook al voor.

In het bericht wordt gedaan alsof er stiekem opnames zijn gemaakt van de ontvanger. Op die beelden zou zichtbaar zijn dat de ontvanger zichzelf bevredigt. Om te voorkomen dat die beelden naar bekenden worden gestuurd moet de gedupeerde € 500,- overmaken. Dit geld moet worden gestort op een Bitcoinadres.

Tenminste een betalend slachtoffer
Omdat transacties van Bitcoins openbaar zijn is te zien dat op tenminste een adres ook echt geld gestort is. Een totaal overzicht van mensen die in de truc getrapt zijn is lastig te geven. Er gaan verschillende versies rond van de mail, met steeds andere Bitcoinadressen. Bij de Fraudehelpdesk hebben zich geen mensen gemeld die hadden betaald.

Bekijk een recent voorbeeld van de e-mail:

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Reactie afpersers
Een ontvanger mailde de afperser(s) met de vraag of ze bewijs van de beelden konden toesturen, voordat hij zou betalen. Hij kreeg een opvallende reactie:

Jij bent niet degene die hier de eisen stelt maar ik! Betalen is de enige optie, verder moet je mijn tijd niet verspillen anders ga ik het bedrag verhogen. Of zal ik het filmpje alvast naar 10 van je contactpersonen sturen? Dan wil ik daarna wel 5000 euro anders ga ik elk uur verder met het versturen naar de 10 volgende en zo door.

Te lezen is dat de afperser niet met bewijs komt. Hij reageert slechts met een zwaarder dreigement.

Advies
Heeft u ook zo’n e-mail gekregen? Betaal dan niet! Stuur de e-mail door naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.

The post Bluf is hét wapen bij afpersingsmails appeared first on Fraudehelpdesk.

Gemiste oproep van een +53-nummer? Bel niet terug

07 mrt 2018 - 10:09

Veel Nederlanders zien de afgelopen dagen een gemiste oproep van een Cubaans nummer (+53) op hun telefoon. Wie terugbelt wordt verbonden met een duur servicenummer.

Het gaat om zogeheten wangiri-fraude, schrijft de NOS. Volgens RTL Nieuws hebben voornamelijk klanten van Tele2 last van de telefoontjes. De provider heeft op Twitter gereageerd:

Daar hebben we de laatste tijd meer meldingen over gehad helaas. Het lijkt hier om fraude te gaan. Bel nooit terug naar zulke nummers, want dat kan tot kosten leiden! Op ons forum vind je meer informatie: https://t.co/Y7tm9SYNzP ^JH

— Tele2 Nederland (@Tele2Nederland) 4 maart 2018


De Fraudehelpdesk heeft geen opvallende stijging gezien in het aantal meldingen van wangiri-fraude. In de eerste maanden van 2016 waren dit er maar liefst 400. Vorig jaar ging het slechts om enkele tientallen meldingen,

Advies
In de afgelopen dagen gaat het dus om nummers die beginnen met +53. Op uw smartphone kunt u deze op de volgende manier blokkeren:

Apple/iPhone:
– Ga naar Telefoon
– Klik op Recent
– Zoek het buitenlandse nummer op
– Klik rechts van het nummer op het blauwe informatie-icoontje
– Scroll naar onderen
– Helemaal onderaan klikt u op ‘Blokkeer deze beller’

Android:
– Klik op het Telefoon-icoontje
– U moet nu alle nummers zien staan die recent contact hebben opgenomen
– Klik op pijltje (“ > “) naast het buitenlandse nummer
– Klik rechtsbovenin op de drie bolletjes
– Selecteer vervolgens “Toevoegen aan zwarte lijst” / “Toevoegen aan automatisch blokkeren”

Overige tips
Tenzij u vaak met het buitenland belt, kunt u een telefoontje vanaf een onbekend nummer uit het buitenland beter niet opnemen.

Laat u niet verleiden om terug te bellen. De kans is groot dat u naar een zeer duur nummer belt. Ook alleen de telefoon laten overgaan is riskant. De kans bestaat dat er een bandje wordt afgespeeld met een kiestoon. De telefoonkosten beginnen dan al.

Wordt u geconfronteerd met hoge telefoonkosten omdat u veel naar buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Doe dan aangifte bij de politie en ga in overleg met uw provider. Providers gaan verschillend om met deze kwestie, maar u kunt altijd bezwaarmaken en proberen uw geld terug te krijgen.

The post Gemiste oproep van een +53-nummer? Bel niet terug appeared first on Fraudehelpdesk.

Afpersingsmail over ‘voorkomen grote schande’

06 mrt 2018 - 16:05

Criminelen sturen momenteel e-mailtjes rond waarmee ze de ontvangers afpersen. Zogenaamd zouden er intieme privé-beelden zijn gemaakt. De afzender dreigt deze online te verspreiden.

Om dit te voorkomen moet het slachtoffer € 500,- betalen. Volgens de e-mail heeft de ontvanger vijf dagen de tijd het geld te betalen. Het bedrag zou op een Bitcoin-adres gestort moeten worden. Bekijk een voorbeeld van de e-mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

De taal in de e-mail is intimiderend. Zo dreigt de afzender de beelden onmiddellijk te publiceren als de ontvanger aangifte doet bij de politie.

Advies
Betaal niet! Deze e-mail heeft de Fraudehelpdesk meerdere keren ontvangen van verschillende melders. Het verhaal dat er in staat is nep. Het geld verdwijnt in de zakken van internetcriminelen.

The post Afpersingsmail over ‘voorkomen grote schande’ appeared first on Fraudehelpdesk.

Weer werkzoekenden benaderd door oplichters

28 feb 2018 - 12:08

Opnieuw hebben zich mensen bij de Fraudehelpdesk gemeld die in een valse vacature zijn getrapt.

De benadeelden zijn vaak mensen die online te vinden zijn als werkzoekende. Vervolgens krijgen ze een e-mail of sms met de vraag of ze willen solliciteren. We hebben meerdere voorbeelden gezien waarbij het gaat om een functie als HR-medewerker.

Bekijk een voorbeeld van zo’n sms:

Vaak worden sollicitatiegesprekken via Skype gehouden. Nadat mensen zijn aangenomen moeten ze gelijk een aantal klussen doen. Maar al gauw horen ze niks meer van hun ‘werkgever’. Meestal krijgen ze ook geen loon. In het verleden heeft de Fraudehelpdesk al vaker voor deze praktijken gewaarschuwd. Lees hier en hier uitgebreidere verhalen over wat werkzoekenden kan overkomen als ze met oplichters te maken krijgen.

Advies
Waar kunt u dit soort valse vacatures aan herkennen?

– Het gaat meestal om vacatures als HR-medewerker. Het bedrijf dat mensen zoekt zou een buitenlandse onderneming zijn die een filiaal in Nederland wil starten.
– Het adres op de website is een pand in het Amsterdamse zakencentrum bij station Zuid. Het gaat om een bedrijfsverzamelgebouw, geen eigen pand.
– Sollicitatiegesprekken vinden nooit plaats in levenden lijve. Vaak verloopt contact via Skype.
– Meestal lijkt het eerst de bedoeling dat een gesprek wordt gehouden op kantoor, maar meestal wordt dit op het laatste moment gewijzigd. Als smoes wordt gebruikt dat werkzaamheden zijn uitgelopen.
– Bijna altijd gaat het om thuiswerk. Het enige dat er van u gevraagd wordt zijn ‘algemene computervaardigheden’.
– Het bedrijf benadert werkzoekenden, niet andersom.

Bent u slachtoffer geworden? Meld het dan bij ons en doe aangifte bij de politie.

The post Weer werkzoekenden benaderd door oplichters appeared first on Fraudehelpdesk.

Na brief over sekslijn komt vordering WRS Ink.

23 feb 2018 - 10:22

Verschillende melders klagen over een brief van incassobureau WRS Ink. De vordering zou ontstaan zijn na een telefoontje naar een sekslijn.

Eerder ontvingen de benadeelden al een gepeperde rekening van RMS en aanmaningen vanwege het vermeende belletje naar de sekslijn. Over die brief van RMS plaatste de Fraudehelpdesk in december vorig jaar al een alert.

De brief die mensen nu krijgen ziet er als volgt uit (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

De meeste mensen geven aan het nummer helemaal niet gebeld te hebben. Anderen hebben dat wel, maar maken bezwaar tegen de hoge kosten van € 90,- die ze zouden moeten betalen. Weer een andere groep betaalt de rekening van € 90,-, maar krijgt daarna tóch te maken met verschillende incassobrieven. Daarin staat dat nog niet is betaald en dat de kosten zijn verhoogd.

Geen reactie
Hoe de reactie van de gedupeerden ook is, de afzender van de brieven reageert nergens op. Online zijn geen sporen te vinden van het vermoedelijk Tsjechische bedrijf RMS en incassobureau WRS Ink. De brieven die de Fraudehelpdesk van melders heeft ontvangen blijken in Duitsland (Würzburg) afgestempeld te zijn.

Advies
De Fraudehelpdesk adviseert om de factuur en de vordering niet te betalen. Doorgaans luidt het advies om verweer te voeren als u een factuur ontvangt waarbij onduidelijk is hoe de kosten zijn ontstaan. In dit geval blijkt het bedrijf niet te reageren en krijgen gedupeerden aangetekend verstuurde post ongeopend retour. Zelfs als u facturen betaalt kunt u vervolgens nóg nieuwe brieven ontvangen.

Wel raden wij u aan ontvangen brieven/facturen te bewaren.

The post Na brief over sekslijn komt vordering WRS Ink. appeared first on Fraudehelpdesk.

Nieuwe lading spookfacturen NL Domein Host

22 feb 2018 - 14:52

Opnieuw ontvangt de Fraudehelpdesk meldingen over spookfacturen van NL Domein Host.

De suggestie wordt gewekt dat u € 196,- moet betalen voor de registratie van een domeinnaam. In werkelijkheid is het een aanbieding, blijkt uit de kleine lettertjes. Er geldt dus geen betaalverplichting.

Bekijk een voorbeeld van de spookfactuur (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Al eerder waarschuwden we voor deze spookfactuur, zoals op 9 maart 2016, 12 juli 2017 en 7 november 2017.

Advies
Spookfacturen van NL Domein Host kunt u probleemloos door de papierversnipperaar halen. Deze hoeft u niet te betalen.

The post Nieuwe lading spookfacturen NL Domein Host appeared first on Fraudehelpdesk.

Scholen in VK gedupeerd door CEO-fraude

21 feb 2018 - 14:59

Scholen in het Verenigd Koninkrijk zijn de laatste weken steeds vaker het slachtoffer van CEO-fraude. Daarvoor waarschuwt ActionFraud, de Britse tegenhanger van de Fraudehelpdesk.

Volgens ActionFraud hebben een aantal scholen aanzienlijke bedragen verloren. Bij de Fraudehelpdesk in Nederland is (nog) geen toename te zien in het aantal meldingen van deze fraudesoort. In het verleden is wel vaker gebleken dat fenomenen uit het buitenland enige tijd later ook in Nederland opduiken.

In de recente gevallen deden oplichters zich voor als het hoofd van de school. Een medewerker die verantwoordelijk is voor betalingen wordt benaderd en gevraagd een bedrag over te maken. Dit verzoek gaat via e-mail. De criminelen versturen het bericht van een e-mailadres dat vrijwel identiek is aan het adres van het echte schoolhoofd.

Advies
– Zorg als school dat betaalprocessen altijd via meerdere personen verlopen en dat afspraken worden nageleefd. Benadruk dat grote betaalverzoeken nooit slechts via een e-mail worden besproken en uitgevoerd.
– Moedig medewerkers aan zich te uiten op het moment dat ze twijfels hebben over een bepaald verzoek.
– Geef (online) niet te veel informatie weg over wie verantwoordelijk is voor bepaalde zaken. Dit soort gegevens weten oplichters uit te buiten.
– Stel medewerkers in staat valse e-mails te herkennen. Een mogelijk hulpmiddel hierbij is onze kennisquiz valse e-mail.

The post Scholen in VK gedupeerd door CEO-fraude appeared first on Fraudehelpdesk.

Kwaadaardige software achter link in nepmail PostNL

16 feb 2018 - 09:57

Criminelen proberen malware te verspreiden via een vals e-mail van PostNL.

Zogenaamd heeft de ontvanger van de mail een pakketbezorger gemist. Het onderwerp van de e-mail luidt: ‘Uw pakket ligt klaar op een PostNL punt bij u in de buurt’. Via een linkje zou de ontvanger naar de status van het pakketje kunnen kijken, een zogeheten track & trace. Maar pas op! Wie hierop klikt zal zien dat direct een .zip-bestand wordt gedownload. Door dit bestand te openen loopt u het risico dat kwaadaardige software op uw computer belandt.

Bekijk een voorbeeld van de e-mail:

Advies
Wees altijd terughoudend met reageren op een e-mail over een pakketbezorging als u niks heeft besteld. Oplichters gebruiken graag de nieuwsgierigheid van mensen om ze op een gevaarlijke link of bijlage te laten klikken.

Ik heb op een link geklikt die ik niet vertrouw, wat nu?

The post Kwaadaardige software achter link in nepmail PostNL appeared first on Fraudehelpdesk.

Pas op voor nepmail ‘Wehkamp’

14 feb 2018 - 13:33

Als u in uw inbox een e-mail vindt met het onderwerp ‘Verificatie Wehkamp-account’, let dan even op.

Er gaat namelijk een valse e-mail rond die afkomstig lijkt van Wehkamp. Deze is verstuurd door oplichters. Die proberen met deze mail persoonsgegevens binnen te hengelen (phishing).

Bekijk een voorbeeld van de e-mail (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

De mail wordt verstuurd met telkens een andere phishing-link. Een deel van de mails is inmiddels onschadelijk omdat de site waar naar verwezen wordt offline is. Andere kunnen nog steeds leiden naar een nepsite. Die ziet er als volgt uit:

Advies
Phishingmails verschijnen lang niet meer altijd onder de naam van een financiële instelling. Let altijd extra op als u volgens een e-mail uw account moet verifiëren. Dat is een veelgebruikte smoes door oplichters.

Hoe voorkom ik dat is de dupe word van phishing?

The post Pas op voor nepmail ‘Wehkamp’ appeared first on Fraudehelpdesk.

Brief over gemist pakket lokt naar duur telefoonnummer

13 feb 2018 - 12:35

Bewoners van verschillende appartementencomplexen in Brabant worden naar een duur telefoonnummer gelokt via een brief over een gemist pakket.

Zogenaamd zouden mensen een pakketje geleverd krijgen van Pakketdienst ADEO. Omdat ze niet thuis waren vinden ze een brief in hun brievenbus. Hierin staat dat ze de klantenservice kunnen bellen om een nieuwe bezorgafspraak te maken. Het gaat helaas om een duur telefoonnummer waardoor bellers eenvoudig geld kunnen verliezen.

Het telefoonnummer begint met 0909 en dat is eigenlijk bedoeld voor belspelletjes of prijsvragen.

De Fraudehelpdesk heeft inmiddels enkele meldingen van deze truc ontvangen. Omroep Brabant waarschuwt ook op zijn website.

Bekijk een voorbeeld van de brief (klik voor een grotere weergave):

Niet goed weergegeven? Klik hier voor de volledige afbeelding

Opvallend is dat de website van ADEO momenteel aangeeft dat er bij het bedrijf momenteel een reorganisatie plaatsvindt. Bij de Kamer van Koophandel staat de ‘koeriersdienst’ aangemeld als callcenter.

Het lijkt er bovendien op dat alle brieven hetzelfde klantnummer hebben.

Advies
Heeft u niks besteld? Ga dan niet in op dit soort verzoeken. Heeft u twijfels over een brief met daarin een telefoonnummer? Voer het nummer dan in op Google. Zo vindt u vaak snel meer informatie over de betrouwbaarheid.

Heeft u onbedoeld gebeld met zo’n nummer? Neem dan contact op met ConsuWijzer.

The post Brief over gemist pakket lokt naar duur telefoonnummer appeared first on Fraudehelpdesk.

Nieuwe stroom spookfacturen European Business Number

08 feb 2018 - 14:49

Heeft u ook een formulier gekregen van European Business Number (EBN) over een ontbrekend btw-nummer? Pas op! Het gaat om een spookfactuur.

Ondernemers ontvangen een formulier dat deels vooraf is ingevuld. Volgens de meegestuurde brief moeten ontvangers gegevens controleren en ontbrekende zaken aanvullen. Dikwijls zit er een retourenvelop bij de brief. Ondernemers sluiten, zonder dat ze het doorhebben, een contract af als ze het formulier getekend terugsturen.

Al vaker heeft de Fraudehelpdesk voor deze brief gewaarschuwd, zoals op 16 februari 2016, 27 juni 2017 en 5 september 2017.

Advies
Er is geen enkele verplichting om het formulier ondertekend te retourneren, aangezien deze niet afkomstig is van een officiële instantie. Heeft u het toch getekend? Dan is het mogelijk de overeenkomst binnen 14 dagen na ondertekening te annuleren. Doe dit door middel van een aangetekende brief of aangetekende mail en vraag een bevestiging van annulering.

The post Nieuwe stroom spookfacturen European Business Number appeared first on Fraudehelpdesk.

Pagina's